تری دی مکس 3ds Max معماری
ساختن تیرک های افقی:
اکنون زمان ساختن تیرک های افقی حصار، که به تیرک های عمودی متصل هستند، می باشد. برای این منظور:
اسپلاین ( Spline) های مورد نیاز را می سازید.
از دستور اصلاحی Spline Ik Control ( کنترل IK ) برای کنترل شکلکلی اسپلاین استفاده می کنید.
جسم هندسی تیرک های افقی را با اسپلاین های تغییر یافته و به کمک جسم مرکب Loft می سازید.
برای عدم تشابه شکل ظاهری تیرکها،از یک دستور اصلاحی Noise ( نویز) جهت اعمال برخی تغییر شکل ظاهری تیرک ها استفاده می کنید:
- در نوار ابزار صفحه تصویر اصلی تری دی مکس 3ds Max روی دکمه Snaps Toggle (دکمه دو وضعیتی Snaps )
کلیک چپ کرده و آنرا فعال کنید( روش دیگر این است که کلید میانبر S از صفحه کلید را فشار دهید) اکنون روی این دکمه این از نوار ابزار اصلی کلیک کرده و از پنجره Settings Grid and Snap ( تنظیمات Snap , Grid ) گزینه Midpoint ( نقطه وسط ) را انتخاب کنید. این گزینه به شما کمک خواهید کرد که به راحتی بتوانید وسط اضلاع وجود بالایی تیرک عمودی را انتخاب کنید.
- Create > Shapes > Line را از منو بالای صفحه تصویر اصلی اجرا کرده و سپس داخل ویوپورت Perspective ( پرسپکتیو) مکان نمای ماوس را روی اضلاع وسط وجه بالایی جابجا کرده و کلیک چپ کنید. سپس روی وسط ضلع بالایی ستون مجاور کلیک کرده و یک خط بین آن دو ایجاد کنید. یه هیچ وجه یک خط صاف، که از داخل تیرک های عمودی گذشته و همه به یکدیگر وصل می کند، ایجاد نکنید.
- با کلیک روی دکمه Snaps Toggle از نوار ابزار اصلی و یا فشار دادن کلید میانبر S از صفحه کلید، این دکمه را غیر فعال کنید.
- با کلیک روی دکمه Select and Move ( انتخاب و جابجایی) از نوار ابزار اصلی و یا فشار دادن کلید میانبر W از صفحه کلید، آنرا فعال کنید.
- در ویوپورت Perspective ( پرسپکتیو) کلید Ctrl از صفحه کلید را پایین نگه داشته و سپس روی هر یک از خطوط اتصالی بین تیرک های عمودی کلیک چپ کنید تا انتخاب شوند. سپس در حالیکه کلید Shift از صفحه کلید را پایین نگه داشته اید، روی محورZ کلیک کرده و آنرا به سمت پایین، ( مکان جدید تیرک های افقی ) از پنجره Clone Options ( پارامترهای کلون یا تکثیر) گزینه کپیCopy را انتخاب و سپس رو دکمه Ok کلیک کنید.