× شبکه معماران ایران

صفحه اصلی

خدمات معماری

خدمات شهرسازی

خدمات عمران

خدمات ترجمه

لیست قیمت و راهنما

شبکه معماران ایران

درخواست استخدام

تماس با ما


13 آبان 1403 16:49:02
شهريور 09 1394
آموزش اسکچاپ

آموزش اسکچاپ

فصل اول : مسائل مفهومی

بهتر است قبل از شروع کار با Sketch Up به مسائل مفهومی بپردازیم که برای استفاده از این نرم افزار ضروزی است . این بخش به سه قسمت تقسیم می شود :

1- صفحه و لبه

2-کار با SU در محیط های چند بعدی و فهم اینکه SU چگونه بعد ترسیمات را تعریف می کند

3- نکات مهم در استفاده از SU، مانند :

.هدایت محیط اطراف مدل

.خطوط

.انتخاب موضوع

.با دقت کار کردن

آموزش اسکچاپ

همه چیز در مورد صفحه و لبه :

در SUهمه چیز از یک یا دو عنصر ساخته می شود : صفحه ولبه .

این دو عنصر مبنای ساخت هر موضوعی در SUهستند. به طور کلی لبه و صفحه در موضوع یا مدل را هندسه می نامیم. دیگر نرم افزارهای مدل سازی ، روشهای متفاوتی برای طراحی هندسه دارند. اما در SUدر مورد صفحه ها ولبه ها صحبت می کنیمک که استفاده از آنها بسیار ساده و آسان است و کمترین انحراف را دارند.

لبه ها خطوطی هستند که از ابزارهای مختلفی برای ترسیم آنها می توان استفاده کرد . پر کردن ، حرکت دادن ، مخفی کردن و کش دادن صفحه ها در عین حال که امکان پذیر است کاری بسیار ساده نیز می باشد.

آموزش اسکچاپ

چند نکته در مورد لبه ها :

. لبه ها همیشه مستقیم ( خطوط راست ) هستند.

در ترسیمات SUهمه موضوعات حتی قوس ها و دایره ها از پاره خط ها تشکیل می شوند. حتی قوسه و دایره های نا منظم.

. لبه ها ضخامت ندارند.

نباید در مورد ضخامت لبه های نگران باشیم . البته این موضوع بستگی به نوع تصویری دارد که انتخاب می کنیم،تا مدل در صفحه SUنمایش داده شود.

. دیده نشدن لبه ها به این معنی نیست که آنها وجود ندارند:

برای داشتن یک صفحه باید حداقل سه خط موثر بر هم داشته باشیم. صفحه ها باید حداقل سه ضلع داشته باشند. با وجود این هیچ محدودیتی باری تعداد اضلاع در SUوجود ندارد.

.صفحه ها همیشه صاف هستند:

در SUحتی سطوحی که منحنی به نظر می رسند از چندین صفحه صاف تشکیل شده اند (شبکه بندی مثلثی ).

. لبه ها و سطوح ضخامت ندارند:

برای ساختن یک  سطح ضخیم نیازمند قرار دادن دو سطح در کنار هم هستیم .

اکنون که چگونگی تشکیل مدل را با لبه و سطح در SUمتوجه شدیم به مطالب کلی تری می پردازیم:

.هر زمانی که نیاز داریم می توانیم در SUسطح بسازیم:

در این نرم افزار ابزاری به نام سطح وجود ندارد بلاکه به صورت از پیش تعریف شده زمانی که ترسیم یک شکل را تمام کردیم  ( به عبارتی لبه های شکل را به هم بستیم ) یک سطح ایجاد می شود.

آموزش اسکچاپ

در SU عدم خلق سطوح به وسیله اتصال لبه ها به هم امری اچتناب ناپذیر است، اما بعد از اتصال لبه می توانیم سطح را حذف کنیم .

 

درس دوم

برای پاک کردن سطح کافی است روی آن راست کلیک کرده و گزینه ی برای پاک کردن سطح کافی است روی آن راست کلیک کرده و گزینه ی Erase را از منو انتخاب می کنیم. با این ترتیب فقط لبه ها باقی می مانند.

این مسئله فقط در مورد مدل های سه بعدی صدق نمی کند ، بلکه شامل اشکال دو بعدی می شود.

اگر یک لبه که سطحی را تعریف می کند حذف کنیم ، آن سطح نیز حذف می شود :

زمانی که در یک مکعب ، لبه ای را که دو سطح توسط آن ایجاد شده حذف کنیم ، هر دو سطح حذف خواهند شد . این مسئله بیانگر این است که هیچ سطحی بدون داشتن لبه ایجاد نمی شود.

باز گرداندن یک لبه از سطح ، سطح پاک شده را باز می گرداند:

همانطور که اشاره شد می توانیم شکل را ترسیم کنیم و سطح آن را پاک کنیم ، در این صورت فقط لبه ها باقی می مانند. برای باز گرداندن سطح ،باید از تبزار ترسیم خط استفاده کنیم. به این صورت که یک خط  بر روی یکی از لبه ها می کشیم تا سطح پاک شده باز گردد.

رسم یک لبه دور تا دور صفحه و تقسیم صفحه به دو قسمت :

زمانی که با ابزار خط از یک لبه به لبه دیگر خطی رسم می کنیم ، سطح ایجاد شده توسط آن لبه ها برش داده می شود. این اتفاق زمانی ملموس می شود که با استفاده از ابزار Pull/Push ( ابزاری که به وسیله آنها اشکال دو بعدی را می کشیم،فشار می دهیم ) ،ایجاد فرو رفتگی یا ارتفاع می کنیم .

آموزش اسکچاپ

درس سوم

آشنایی با محورهای رسم :

محورهای رسم در Su از سه خط به رنگهای آبی ، سبز و قرمز تشکیل شده اند که مبنای عملکرد Su هستند. ما می توانیم در هر نقطه ای از صفحه ، مدل را ایجاد کرده و در هر راستایی که می خواهیم بدون تغییر دادن محورها موضوع مورد نظر را ارتقا دهیم. این نکته در نرم افزار Su موجب درک بهتر و سرعت بیشتر انجام فرامین نسبت دیگر نرم افزارهای مدل سازی می شود.

هنگام کار با محورهای رنگی باید دو نکته را در نظر داشته باشیم :

• زمانی که عمل ترسیم ، جابجایی یا کپی را در موازات یکی از  محورهای رنگی انجام می دهیم ، در واقع در جهت آن محور کار می کنیم . صحت موازی بودن اعمال ما با محور مورد نظر زمانی آشکار می شود که خط چینی با رنگ همان محور از مبدا شروع ، ترسیم ، جابجایی یا کپی تا مقصد ما را راهنمایی می کند .

محورهای قرمز و سبز ، صفحه پایین (افقی) مدل را تعریف می کنند و محور آبی صفحات عمودی را.

محورهای قرمز ، سبز و آبی این امکان را فراهم می کند تا Su به طور هوشمندانه هدف و جهت حرکت شما را دریابد:

باید به خاطر داشته باشید که مشکل بزرگ ترسیم اشکال سه بعدی در صفحه کامپیوتر ، دو بعدی بودن صفحه کامپیوتر است. وقتی می خواهیم مدلی را به سمت بالا حرکت دهیم آن را در جهت محور آبی حرکت می دهیم . با حرکت دادن موضوع در جهت محور آبی ، Su هوشمندانه و به طور خودکار این جابجایی را ممکن می سازد . اکنون دریافتیم که چگونه محورها باعث انجام سریع فرامین در Su می شوند .

رنگی بودن محورها ( به جای نامیدن Z,Y,X ) این امکان را فراهم می کندکه بدون نیاز به تایپ دستورات ، برای مشخص کردن مکان  رسم موضوع آن را سریع ، با دقت و با دید کامل ترسیم کنیم . به مرور زمان کاربرد هر رنگ در نرم افزار Su در ذهن جای می گیرد و در استفاده مکرر ، این نرم افزار دیگر امکانات خود را نیز برای کاربر آشنا می کند . به طوری که در هر حرکت ، ترسیم و جابجایی ما را آگاه می کند.

آموزش اسکچاپ

ادامه دارد...